تاریخچه

سال خرید

۱۳۵۵

انتقال به مشهد

۱۳۶۲

شروع ساخت

۱۳۶۵

بهره برداری

۱۳۷۳

0
هکتار مساحت
0
هکتار زیربنا
0
هکتار فضای سبز

ارتباط با دانشگاه

  • نظربه ارتباط نزديك وهمكاري موسسه با مجامع علمي ودانشگاهي وانجام پرو‍ژه هاي مشترك موسسه با مجامع علمي ،دفتر ارتباط علم وصنعت موسسه همیارگوشت در دانشگاه فردوسي داير بوده وارائه خدمت مي نمايد به گونه اي كه بيش از يازده واحد درس عملي دوره دكتري دامپزشكي دانشگاه فردوسي باحضور اساتيد دانشگاه ودانشجويان در موسسه برگزار ميگردد وساليانه موسسه پذيرايي  بيش از ۱۰۰مورد بازديد تخصصي دانشگاهي از دانشكده هاي مختلف در موسسه ميباشد.

موسسه صنعتی گوشت مشهد در یک نگاه

موسسه صنعتی گوشت مشهد در یک نگاه

موسسه صنعتی گوشت مشهد  به عنوان سبزترین کشتارگاه صنعتی دام کشور با تولید واستحصال گوشت ، بالغ بر ۶۰% دام سبک و ۷۰%  دام سنگین استان خراسان رضوی، مهم ترین مرکز استحصالی و تبدیلی گوشت استان بوده و در واقع نقش بانک گوشت شرق کشور را بر عهده دارد. این موسسه که از طرحهای عظیم ملی و متعلق به سازمان همیاری شهرداریهای استان خراسان رضوی می باشد در زمینی به مساحت ۲۸ هکتار در حاشیه خط  راه آهن مشهد – تهران و در مجاروت ایستگاه تپه سلام واقع شده است عملیات اجرائی جهت احداث موسسه در سال ۱۳۶۵ آغاز و در اسفند ۷۲ مورد بهره برداری قرارگرفت وتاکنون علاوه بر اخذ پروانه های بهداشتی و استاندارد، موفق به اخذ برند حلال جهانی واستاندارد های ایزو۲۲۰۰۰ و ۱۴۰۰۱ و ۹۰۰۱ و ۳۹۷۴ و haccp گردیده و به عنوان واحد نمونه صنعت سال ۱۳۹۲و۱۳۹۱ واحد منتخب دامپزشکی  کل کشور در سال ۱۳۹۲ واحد نمونه استاندارد درسال ۱۳۹۴ و واحد نمونه اداره نظارت بر مواد غذایی وبهداشتی در سال ۱۳۹۵ شناخته شده است. این مجتمع  با تولید روزانه بیش از ۱۳۰ هزار کیلوگرم گوشت قرمز بالاترین حجم تولید گوشت قرمز در سطح کشور را دارا می باشد. این موسسه با فعالیت  بیش از۱۰۰۰ نفر پرسنل خبره (قراردادی،خدماتی؛پیمانکار وترابری و…) و با هدف انجام خدمات مربوط به کشتارانواع دام و تولید انواع فراورده های جانبی خوراکی و غیر خوراکی در مشهد و سطح استان بصورت صنعتی و بهداشتی تاسیس گردیده است وبه کلیه مجاورین و زوار ثامن الحجج(ع) ارائه خدمات می نماید.

با توجه به توانایی کارشناسان این موسسه و ارتباط گسترده با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و بازارهای جهانی این مجموعه علاوه بر فعالیتهای روزانه قادر به همکاری های مشترک داخلی وخارجی به شرح ذیل می باشد.

۱ – خدمات مشاوره ای : جهت راه اندازی کشتارگاه و بهینه سازی خطوط و دستگاهها وطراحی و ارائه کلیه خدمات محاسباتی مرتبط با امور کشتارگاهی در داخل و خارج از کشور.

۳ – خدمات فنی : جهت ساخت و فروش ماشین آلات کشتارگاهی ( تله ذبح دام سنگین ، پوست کنی ، اره لاشه بر و جناق بر، طراحی و نصب سیستمهای یردخانه ، تاسیسات گرمایشسی و تبدیل ضایعات و غیره ) در داخل وخارج از کشور. توضیح اینکه با توجه به تجارب گذشته در مورد ساخت و راه اندازی کشتارگاه لاهور پاکستان این موسسه آمادگی خود را برای ساخت و راه اندازی کامل یک کشتارگاه صنعتی دام همراه با کلیه خطوط جانبی از ابتدا تا انتها درکشورهای دوست وهمسایه در صورت تامین کامل سرمایه توسط طرف خارج اعلام می نماید.

۴ – خدمات بازرگانی : در راستای خرید و فروش دام و لاشه و آلایش خوراکی و غیر خوراکی و توانایی صادرات و واردات محصولات  به کشورهای مختلف. توضیح اینکه با توجه به تجارب گذشته در مورد واردات وصادرات  دام زنده وگوشت وآلایش از کشورهای دوست وهمسایه، این موسسه آمادگی خود را برای انجام امور بازرگانی دوطرفه در این رابطه اعلام می نماید.

۵ – با توجه به کشتار روزانه بیش از ۳۵۰۰ راس دام سبک و۳۰۰ راس دام سنگین در این موسسه و وجود محصولات  جانبی این کشتار در موسسه که در کل کشور بی نظیر می باشد. این مجموعه پذیرایی هرگونه سرمایه گزاری خارجی وداخلی  در امور مرتبط با صنایع جانبی دام می باشد، بدین نحوکه صنعت کشتار دارای بیش از ۱۵۰رسته فرعی بوده که متاسفانه در این قسمت کشورمان از لحاظ فرایند وتکنولوژی دارای ضعف بوده و محصولات استحصال شده در این مجموعه بیشتر به صورت خام وارد بازار می گردد، بدین لحاظ از هرگونه سرمایه گذاری که باعث تبدیل محصول خام موسسه به محصول فرایند شده باشد، این مجموعه استقبال می نماید. در همین راستا این موسسه مبادرت به انجام طرح های تحقیقاتی نموده است که هم اکنون ده ها طرح آماده سرمایه گذاری در این مجموعه آماده می باشد ودر صورت نیاز فهرست این طرح ها قابل ارسال خواهد بود.

 

واحدهای صنعتی زیر مجموعه موسسه صنعتی گوشت مشهد

۱ – سالن انتظار با ظرفیت نگهداری ۲۵۰ راس گاو و ۴۰۰۰ راس گوسفند و ۱۰۰ نفر شتر

۲ – خطوط کشتار گوسفندی با ظرفیت متغیر ذبح و استحصال بین۴۰۰۰ الی ۹۰۰۰ راس در یک شیفت کاری

۳ – خط کشتار گاوی و شتری با ظرفیت متغیر ذبح و استحصالبین ۲۵۰ الی۷۰۰ راس گاو و ۶۰ نفر شتر

۴ – واحد سردخانه ها با ظرفیت بیش از دو هزار تن و تعداد ۳۰ سالن زیر صفر و بالای صفر

۵ – واحد بسته بندی با ظرفیت تولیدی ۵۰ تن گوشت و آلایش بصورت روزانه و قادر به بسته بندی انواع گوشت ران ، ماهیچه ، فیله ، راسته گوسفندی و گاوی ، چرخکرده گاوی وشتری و آلایش ( جگر و کله وپاچه و سیرابی ) با حداکثر کیفیت و نظارت کامل بهداشتی اداره دامپزشکی می باشد

۶ – واحد پودر خون با ظرفیت تولید ۲ تن پودر خون از ۱۰۰۰۰ لیتر خون استحصالی روزانه

۷ – واحد رندرینگ با ظرفیت تولید ۲ تن پودر گوشت و استخوان از ضایعات دامی

۸ – واحد تصفیه فاضلاب با توان تصفیه و ورودی ۸۰۰ متر مکعب فاضلاب

۹ – واحد کله پاک کنی گاوی و گوسفندی با ظرفیت متناسب با کشتار روزانه

۱۰ – واحد نگهداری و آماده سازی پوست با ظرفیت ۴۰۰۰ جلد گوسفندی ۲۵۰ جلد گاوی و ۱۰۰ نفر شتری

۱۱ – واحد زهتابی جهت تمیز و پاک کردن شکمبه و روده دامها حاصل از کشتار روزانه

۱۲ – واحد بازار دام جهت نگهداری ۱۰۰۰ راس گاو ، ۲۰۰ نفر شتر و ۴۰۰۰ راس گوسفند

۱۳ – واحد بار شکمی : با ظرفیت خشک کردن  ۱۰تن محتویات بارشکمی دام و عرضه آن در بازار

۱۴- واحد فراورده های گوشتی (مارلیک): با ظرفیت تولید ماهیانه ۵۰تن از انواع محصولات (همبرگر،گوشت فراوری شده و…)

۱۵- واحد خدمات فنی مهندسی : جهت ارائه انواع خدمات فنی به موسسه وهمچنین احداث کشتارگاه صنعتی و ارائه کلیه خدمات فنی ومهندسی مرتبط کشتارگاهی وصنایع جانبی مربوط به آن به کشتارگاههای داخلی وخارج از کشور

فهرست